Scoop!

website:
mail:
www.scoopcontest.nl
piet.hoffman@veronica.nl
twitter: @scoopcontest

Scoop! is een wedstrijd waarbij teams van jonge talenten, die het pad van de onderzoeksjournalistiek hebben betreden, strijden om wie het beste onthullende verhaal kan maken, vragen stellen die (nog) niet gesteld zijn, presenteren op vernieuwende vormen en manieren, en ondernemerschap combineren met onderzoeksjournalistiek.

Scoop! wordt georganiseerd door Het Nieuwsatelier en gesteund door onder andere Vereniging Veronica en Google Nederland. Van 1 september 2015 tot en met 2 december 2015 gaan de nieuwsplatforms Follow the Money, OneWorld, NU.NL, Sikkom en ThePostOnline de teams van twee talentvolle journalisten begeleiden en zullen hun resultaten publiceren.

De jury van Scoop! 2015 bestaat uit: Teun Gautier (Bestuurslid, Vereniging Veronica), Mark Deuze (Professor Mediastudies, Universiteit van Amsterdam), Hans de Clercq (directeur instituut voor Media (Journalistiek & Communication and Multimedia Design, Hogeschool Utrecht), onderzoeksjournalist Elma Verhey.

Wat vooraf ging: Het idee in 2014: Nieuwsdeal
Nieuwsdeal werd georganiseerd door de journalistieke platforms Follow the Money en The Post Online, waarachter respectievelijk de Stichting Nieuwsatelier en Vereniging Veronica schuilgaan. Nieuwsdeal was een wedstrijd voor jonge onderzoeksjournalisten die in 2015 van start zou gaan. Hieraan was ook een televisieformat gekoppeld. Belangrijke elementen van deze wedstrijd zijn getest in november 2014 door een pilot van deze wedstrijd. Twee teams van ieder drie personen deden een maand lang onderzoek doen naar een belangwekkend onderwerp wat moest resulteren in een kwalitatieve journalistieke productie. Daarbij moesten ze zelf grotendeels het onderzoeksproces op camera vastleggen. Uiteindelijk is er gekozen om het tv-format voorlopig los te laten en te richten op onderzoeksjournalistiek in combinatie met ondernemerschap. de eerste officiƫle wedstrijd begon op 1 september 2015 onder de naam Scoop!.